기획레지던시
김미란
-
관리자
2014.08.06
-
- 0
Email/ oldforeste@naver.com
작품보기
학 력
서울시립대학교 환경조각과및 동 대학원 졸업
홍익대학교 대학원 예술기획과 졸업
서울시립대, 전남대, 충남대 강사역임
홍익대학교 대학원 예술기획과 졸업
서울시립대, 전남대, 충남대 강사역임
개인전
2013-2014 ‘기계(氣械)의 무의식’-경기창작센터 기획
2013 ‘기계의 무의식’-안산시 초대 개인전-단원미술관
2013 open studio -부스 개인전(공간드로잉 워크샵)/경기창작센터 중앙동 1층
2012 ‘한국현대미술 100인 초대 부스전’-안산 문화예술의 전당
2010 ‘경계’ – 단원전시관
2007 ‘색에 빠진 여자’-갤러리 각
2007 ‘부스 개인전’-예술의 전당 한가람 미술관
2006 인천여성Pre비엔날레 부스전
2002 ‘무의식의 기호’-단원전시관
1999 ‘무의식의 기호’-종로갤러리
1990 ‘1회 개인전’-바탕골 미술관
2013 ‘기계의 무의식’-안산시 초대 개인전-단원미술관
2013 open studio -부스 개인전(공간드로잉 워크샵)/경기창작센터 중앙동 1층
2012 ‘한국현대미술 100인 초대 부스전’-안산 문화예술의 전당
2010 ‘경계’ – 단원전시관
2007 ‘색에 빠진 여자’-갤러리 각
2007 ‘부스 개인전’-예술의 전당 한가람 미술관
2006 인천여성Pre비엔날레 부스전
2002 ‘무의식의 기호’-단원전시관
1999 ‘무의식의 기호’-종로갤러리
1990 ‘1회 개인전’-바탕골 미술관
퍼포먼스
2010 ‘경계’ – 단원전시관
2009 ‘퍼포먼스 444’ – studio
그룹전 70여회
2009 ‘퍼포먼스 444’ – studio
그룹전 70여회
교육 및 워크샵
2013
경기도 문화재단 워크샵/컬러힐링
경기창작센터 오픈스튜디오 / 나의 휴먼컬러와 와이어 테라피
경기창작센터 주말가족캠프 / 4회
경기창작센터 창의캠프 / 교사 및 학생
2014 학교 연계 예술체험 / 커다란 꼴라주
경기도 문화재단 워크샵/컬러힐링
경기창작센터 오픈스튜디오 / 나의 휴먼컬러와 와이어 테라피
경기창작센터 주말가족캠프 / 4회
경기창작센터 창의캠프 / 교사 및 학생
2014 학교 연계 예술체험 / 커다란 꼴라주
작업노트
작업노트 2013
꿈의 이미지들에선 순서가 현실과 다르다. 무의식이 먼저 어느 곳에 당도하면 의식이 뒤따라와 인식을 하고, 그런 다음에 인식된 것이 눈에 보인다. 무의식과 의식의 사이는 멀며, 무의식과 오감의 사이는 아주 멀다. 공단을 지나다니며 눈에 보이는 공장과 노출된 기계들의 풍경은 의식을 건너뛰어 무의식을 건드리는 것들이다. 의식에 의한 걸러짐 없이 바로 시야에 나타나는 무의식적 풍경은 매우 충격적이다.공장과 노출된 기계들은 내가 꿈 속에서 다시 꿈을 꾸며 저 깊은 무의식의 바닥에 이르러야 도달했던 구조물들이다. 난 그 안에 있으되 결코 전체 외형을 볼 수 없었던 구조물들이 오래전부터 거기 있었음을 마침내 발견한 것이다. 공장은 살아 있어 숨을 쉬고 에너지를 소비하거나 생산하고 있으며 내 안의 생체적 리듬과 똑같은 리듬으로 박동한다. 공장의 생체적 구조는 내 안의 생물학적 구조와 같아서 의식의 가장 밑바닥에 닿을 때 만나는 무의식의 단계는 생체적 물질인 셈이다.
그 자체로 살아서 팔팔하게 생동거리는 생물체로서의 공장(혹은 기계)은 생체로서 꿈을 꾸고 꿈을 의식하며 그 꿈을 실현하려는 의지를 가진다. 몸 안에서 일어나는 생체적 리듬과 똑같은 일을 하고 있는 공장의 소음과 연기 속을 통과할 때 난 공장이 꾸는 꿈의 대상이 된다. 내 꿈이 아니라 공장의 꿈인 것이다.
작업노트 2014
‘기계(氣械-energy+formula)의 무의식’은 2011년부터 그려온 꿈과 무의식에 대한 드로잉에서 시작한다. 2012년 하반기 경기창작센터 입주 후 안산시화 공단지대를 지나며 그려온 공장풍경들 중, 13개의 장면을 애니메이션으로 엮어 영상으로 표현했다. 또한 회화에서 선보였던 공장 이미지들을 벽과 공간에 와이어를 사용하여 드로잉형태로 설치하였다. 기계(氣械)는 기계(機械)와 동음동의어인 동시에 동음이의어이다.
machine으로서 ‘기계’를 하나의 생명체로서 생체적 기관이라고 봤을 때 기계의 작동은 살아있는 생명의 작용과 같은 것이다. 따라서 기계는 器械 안에 氣로 가득 차서 살아 있다는 의미로서 기계(氣械)가 되었다.
기계는 ‘틀 안에 있는 공기(空氣)’이다. 틀은 의식이며 공기는 무의식이다. 윤곽은 의식이며 윤곽을 채우고 관통하며 꿈틀거리는 짧은 선들은 무의식이다. 공간설치 드로잉은 윤곽이며 의식이고 械이다. 텅 빈, 아무것도 없는 틀 사이의 공기는 氣이며 무의식이다. 윤곽 사이를 흘러 다니는 공기, 기, 즉 나(관람자)는 윤곽의 주체인 공장의 무의식이다. 공장, 혹은 기계가 꾸는 꿈 사이를 나는 꿈의 재료로서 혹은 무의식으로서 흘러 다닌다.
Artist’s Notes 2013
In dream images, the order differs from that of reality. The unconscious arrives somewhere first, followed by consciousness and cognition, which then leads to visual perception. The distance between the unconscious and consciousness is far; the interval is even farther between the unconscious and our senses. The factories I see as I walk through the industrial complex, and the view of exposed machineries, touch upon my unconscious, bypassing consciousness. The landscape of the unconscious, infiltrating my vision without being filtered by consciousness, is exceptionally shocking.The factories and exposed machineries are structures I could reach only in dreams, touching the base of the deep unconscious. I finally found the structures that I knew were there but could not see as a whole – existing from times unknown. The factory is alive, breathing, generating or consuming energy, and beating in sync with my own biorhythm. The biological structure of the factory is identical to that of my own self. Therefore, the phase of unconscious I encounter upon reaching the inner depth of my conscious is a biological matter.
The factory (or machinery), as a live and moving organism, dreams and cognizes dreams. It also has the will to realize the dreams. When passing through the noise and fumes of the factory, which works just like the biorhythm of my own body, I become the object of the factory’s dream. The dream the factory dreams, not myself.
Artist’s Notes 2014
“The Unconscious of Machines(氣械-energy+formula)” begins with my drawings on dreams and the unconscious, dating back to 2011. Since becoming a resident artist at Gyeonggi MoMA in the later half of 2012, I created visual works that combine 13 animations portraying the factories in Ansan and Shihwa’s industrial complexes. Also, I installed the paintings of the factories on the walls and open spaces, using wires. “Energy + Formula (氣械)” is at once the homonym and heteronym of the “machine(機械).”
Should one see the word (Kike: “machine”) as a living, biological organism, its functions can be equated to the workings of life. Therefore, the machine becomes energy+formula, alive and full of life force.
Kike as energy+formula means “air in a frame.” The frame is our consciousness, and the air is the unconscious. The silhouette is the consciousness, and the short, vibrant lines that fill and penetrate the silhouette are the unconscious. Space-installation drawings are the silhouette, and the machine. The air in the empty frame is the energy and the unconscious. The air, the energy, the self (the viewers) that float among the frames and silhouettes are the unconscious of the factory, which is the subject of the silhouette. I float about the dreams of the factory (machine) as the material of the dream, and its unconscious.